Hannaskolan europaresa

Nionde inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:18

1/6-16
Go' morgon, Go' middag, Go' kväll.

Idag har då varit den näst sista dagen på årets Europaresa och den har varit riktigt varm, blöt, härlig och lite halvjobbig. Ett tag lät det som att himmelen skulle sprängas bort på grund av blixtrar och dunder men tyvärr såg vi inga magiska under. Vi inledde dagen med frukost på hotellet och därefter besökte vi Mariakyrkan, en kyrka som låg väldigt centralt och som hade riktigt många bilder på Jesus och Maria i sig. Efter att vi spenderat typ en sådär 7 minuter där inne så begav vi oss iväg till ett stort köpcenter där tjejerna och Benne sprang runt som galningar. Då klockan slog halv två åkte vi till Auschwitz 1, där regnade det som att himmelen var öppen och som att Thor eller Zeus eller någon annan var fruktansvärt upprörd och försökte mörda allt och alla så efter att vi vandrat efter en guide i några timmar hoppade vi in i minibussen och begav oss till Auschwitz 2, Birkenau. Eftersom att alla möjliga åskgudar kastade blixtar satt vi kvar i bussen medan guiden stod längst fram och pratade på. Till middag åt vi någon soppa och schnitzel och för tillfället sitter vi på bussen påväg hem. Nu imorgon så lyfter vi mot Sverige vilket alla ni föräldrar säkert längtat efter, eller vad vet vi, ni kanske tyckt att det har varit skönt att vara utan oss jobbiga tonåringar. Hursomhelst så förväntar vi oss en stor tårta och många kramar när vi kommer hem
;)

//Offe och Nils

Åttonde inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:16

31/5-16
Kurwa! Cyka blyat! Idi nahui!

Vi är nu i Krakow, Polen. Denna dag började klockan 5 på morgonen då vi tvingades gå upp för att få nog tid att packa och äta frukost innan flygresan. Vi flög i ca 2 timmar 15 min och landade i Krakow ca 11:40. Första intrycket var värmen - efter tre dagars regn i Paris var 25 grader och sol riktigt så ganska väldigt mysigt. Vi åkte iallafall i två minibussar till hotellet La Fontaine. Ett riktigt najs ställe tyckte vi nog alla när vi först kikade in. Jämfört med det kassa hotellet i Paris så blev vi alla förvånade över hur detta hotell såg ut. Efter vi hade kollat in hotellet och valt våra rum så gick vi och käka på en resturang, det var gött. Men det började regna medans vi satt och väntade på maten, vilket inte var lika gött.
Efter att vi hade käkat så gick vi till rummet och väntade på att det skulle sluta regna. Vi chillade och tittade bl.a på polsk TV. Resten av dagen så kollade vi in de gamla judiska kvarteren, lyssnade på Hans, shoppade, kollade på polska barnprogram och åt till sist en finmiddag med både förrätt och efterrätt. För övrigt så mår vi piss och spyr 24/7... Alltså mår vi ganska så bra!

Hare! /Hjalle & Bille

Sjunde inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:15

30/5-16
Hej o hopp gummipropp.

Idag så har vi inte haft så tur med vädret, utan vi har varit ganska så avundsjuka på er i Sverige då det regnat galet mycket här i Paris. Vi började dagen med att vi gick till Triumfbågen och direkt efter det gick vi vidare till Eiffeltornet. När vi kom fram till tornet som tjejerna längtat så mycket till sprang killarna genast upp medan tjejerna tog hissen
Som väntat var det en galet fin utsikt från toppen, dock så försämrade all dimma mycket av utsikten. Efter att tjejerna sakta men säkert sniglat sig ner till marken igen så begav vi oss återigen till de latinska kvarteren, till skillnad från igår så blev det inte McD on Aids utan Gyros till lunch. Efter den grekiska måltiden så fick vi återigen chans att spendera pengar på skräp och kläder. Vårat sista stopp innan middagen var tänkt att vara Orangeriet, där vi bland annat skulle få se tavlor av Monet, men vi orkade inte stå ute och köa i regnet. Så istället bestämde vi oss för att äta på den mycket franska matkedjan Kentucky Fried Chicken. På kvällen köpte vi lite godis och fick även lite godis och läsk av Hans och Jenny. Snart ska vi sova och imorgon går vi upp vid 5 på morgonen och åker till Krakow.

/Janet och Benjamin

Sjätte inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:13

29/5-16
Dagen började på vårt fuktiga, rökdoftande och mycket lite mysiga hotell. Frukosten bestod av baguetter, sylt och juice, "mums". Väl omätta men belåtna begav vi oss mot tunnelbanan, vi korsade en av Europas största loppmarknader och köpte lite frukt.

På tåget påväg mot Versailles dök det upp ett par sköna snubbar som bjöd på skönmusik trots att ingen gav dem pengar. Vid Versailleslottet fick vi skippa hela kön med hjälp av en enda blink från vår guide. Hon guidade oss igenom 10 av 900 rum i slottet, med en ny historia i varje rum, det tog oss 1,5 h.

Efter rundturen tog vi oss till de latinska kvarteren för att få i oss något att äta, Mc Donalds var det självklara alternativet. Sedan gick vi på shoppingrunda, men nästan alla butiker var stängda. Efter det besökte vi Notre dame, där Mirjam höll sin redovisning. Notre dame var stort och mäktigt med fina glasfönster. Gudstjänsten var i full gång och prästen sjöng sin praktfulla sång med rökmaskinseffekter.

Vi tittade även på en bro full med hänglås, åt crêpes, dansade till några gatumusikanters musik, lekte i en lekpark, åkte lite mer tunnelbana och sprang i spöregnet mot vårt hypermysiga hotell. Här tittar vi på dubbad fransk tv och en tredjedel av klassen är hungriga som vargar.

À bientôt / Linus & Mirjam

Femte inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:12

27/5-16
Tjaba tjena hallå

Efter många långa dagar med mycket gående och trötta fötter så tog vi oss en vilodag idag. Vi bor för tillfället på en camping i stugor där det finns pool samt restaurang.

Dagen bestod till största del av häng vid poolen, då vi bl.a. jobbade på brännan och körde lekar i poolen då Jenny visade sina snygga sportskills. Vid lunch tog vi oss en kort promenad till "lyxigaste" Donken där de hade Wiiu, ipads, café med stort sortiment och stor uteservering. Vi har även klättrat i träd och plockat okänd frukt för att tjäna poäng i Burträskbingo. På kvällen körde vi lite fredagsmys och tog en sväng till affären och köpte massa gött. Några av eleverna fick den stora äran att göra svenskprov.

Imorgon bär det av mot Paris!

Ciao ciao
/Christoffer och Elina

Fjärde inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:11

26/5-16
Wazzup homies! BilleBoy och NilleMcRap here! Denna feta dag började vi med att chillaxa vid poolen jaow. Det va typ liksom fett kalling(Kallt) men eftersom vi är them vikingar från da hood så kirrade(fixade) vi biffen. Efter att vi haft det gött så begav vi oss till samma busshållplats som tidigare dagar och Hans va fett sen eftersom han köpte frukt. Nu kanske ni undrar vart vi skulle äta frukten, och jo det skulle vi göra ovanpå massa gamla lik från din mammas tid. Efter att vi käkat upp frukten så drog vi ner i en svavelfylld begravningsplats, spooooky(NOT!). För er som inte fattar så var vi nere i Roms katakomber jaow! Yo bro, BilleBoy här, jag tyckte att det var fett, men det sög att man var tvungen att följa med guiden och inte vandra fritt. Yoyoyo NilleMcRap kommer nu in och ba säger att det var typ nästan intressant. När guiden guidat oss runt så åkte vi till en pizzeria där typ alla coola kids åt en pizza, och återigen blev man typ besviken på hur alla pizzor i Italien varit sämre än de svenska pizzorna, igen, tredje restaurangen i rad. Under tiden vi käkade fick vi höra på världens kassaste, jobbigaste, sämsta beatboxare som höll till utanför restaurangen utan paus under hela middagen jaow! Hasse Brasse Mandelmassa var nära att ge snubben något som Hans brukar kalla "två snabba jabbar". Nästa stora grej vi gjorde var att se en spansk trappa som höll på att renoveras. Ni kanske tänker något i denna stil, "Men va? Kan inte Italienare göra någonting bra nu för tiden?" Och till det vill vi bara säga att de kan göra glass och det var med en sådan vi avslutade dagen. Overall så har dagen varit bra, sakerna vi sett har kanske inte varit det roligaste men sällskapet är helt klart bland det bättre som man kan hitta.

BilleBoy och NilleMcRap out!
(William och Nils)

Tredje inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:08

25/5-16
Ciao alla svennar därhemma! Idag har vi gjort mycket, kanske lite för mycket eftersom alla fick ont i fötterna. Huvudaktiviteten var det storslagna Colosseum, en skitgammal amfiteater/gladiatorarena. Vi alla tyckte det var häftigt och kamerorna var ofta framme. Annat vi har gjort idag är ett besök på Pantheon, Fontana di Trevi, Circus Maximus, fiskat småpengar ur random fontäner, dansat runt på Piazza Navona samt strövat runt på stan. För övrigt så är humöret fortfarande näst intill på topp, förutom lite allergibesvär och sjukdom.

När det gäller vädret så finns det inte mycket att säga förutom att det är sjukt varmt och soligt... Avundsjuka?

Arrviderci!/ Hjalmar & Benne

Andra inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:07

24/5-16
Idag så vaknade vi upp i Rom. Vi började dagen med att ta bussen till vatikanstatens museum. Där såg vi massa fin fina målningar och vävda mattor på både väggar och tak. Det var väldigt trevligt och roligt förutom att det var så sjukt mycket folk och så sjukt trångt inne i museet. Och så var man såklart konstant rädd för att hamna efter och tappa bort gruppen. Då vi skulle fara och kolla på st. Peterskyrkan var kön in till kyrkan hur lång som helst. Vi stod i kön en hel timme för att sedan kolla runt i kyrkan i cirka 10 minuter. Men det var det värt eftersom att kyrkan är så sjukt stor och intressant. Till lunch åt vi på en italiensk restaurang. De flesta av oss åt pasta medan några av oss åt pizza. Jag tror att alla av oss tyckte att maten var jättegod och vi längtar redan tills nästa gång. Efter det så drog några av oss tillbaka till campingen medan de andra gick på stan. Och efter att alla tillslut återvänt till campingen så åt vi lite mat vi köpt, chillade lite och sedan gick vi och lade oss.

/ Janet och Linus

Första inlägget

Europaresan 2016Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:05

22/5-16
Efter 9 timmar på tåg så kom vi fram till vårt första stopp, Stockholm. Vi spenderade natten på Adventistkyrkan, mittemot LO-borgen (landsorganisation). Vi började dagen med frukost från 7eleven i en trevlig park. Sedan begav vi oss mot Gamla stan. Vi var i god tid så vi hann beta av en del av Hans historielektion om massa Gustavar innan vi hade vår guidade tur i Riksdagen. Vi hann dessutom ta en titt på Sveriges Riksbank, titta på fontäner, prata med vakter samt lära känna två glada holländare.

Efter allt promenerande så tog vi en paus i en annan park, det var ca 20 grader varmt å strålande sol. Vissa uppfann en vattenlek å andra gick runt i några affärer. Efter vilopausen blev det plocksallad i Kungsträdgården. På "Plattan" splittrades gruppen, men som tur var tog sig alla till adventisternas högkvarter.

Nu sitter vi här med några erfarenheter rikare och värkande fötter, och väntar på morgondagens äventyr.

Kl är 20:20 solen håller på att gå ner men temperaturen ligger fortfarande på stadiga 17 grader.