Hannaskolan europaresa

Europaresan 2010Europaresan 2010

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2017-08-18 08:04

På väg genom ett soligt Sverige

Hej, på er! som läser detta och välkomna in på Hannaskolan reseblogg.

Här kommer ni att kunna följa med oss genom ett, som vi hoppas, soligt Europa. Nu är vi alltså på väg och alla har passat på att sova en smula, utom undertecknad. Vilket fantastiskt väder vi har, väldigt roligt med tanke på att det varit lite smärtsamt väder under en period. Alla är vi vid gott mod och sängarna är , enligt vissa källor jättesköna att sova i. På bilderna kan du se fikapaus i Tönnebro och Urban i sitt esse.

Vi återkommer med mer tankar senare

Resan genom Hans

Europaresan 2008Europaresan 2008

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2017-08-18 08:02

Bussen, här kommer den första bilden på bussen. Det är så här den ser ut.

Just nu är klockan 06.38 och allt är lungt.

/Hans

43 Kommentarer:

APRIL

2008

Söndagen den 4/5- åter i Umeå.

Hej på er som läser denna blogg idag. Det är den 4/5 idag och det är cirka två dagar sedan vi "landade" i Umeå efter en liten lätt busstur. Chaufförerna har klarat av att ta oss runt Europa från Sverige till Sverige. Vi ledare/lärare är mycket nöjda med vad vi fått vara med om. Det har varit en mycket, i mina ögon, fantastisk resa.

Jag vill passa på att tacka alla som gjort det möjligt att genomföra resan. Längre fram under våren kommer vi på skolan att bjuda in till en träff där vi skall berätta om vad vi fått vara med om.

De jag vill nämna är först och främst eleverna själva som varit fantastiska på resan. Tack också till alla föräldrar som bidragit med så mycket engagemang inför resan och som har vågat släppa iväg sina telningar. Sedan kommer förstås Carina Elo (mattant och inspirationskälla), Lena Goossen (rektor, organisatör, ekonomisk ansvarig och mattant), Anne-Lie Nyberg (mattant och sjukvårdskunnig), Michael Dahlström (chaufför) och Åke Stoltz (chaufför och allt i allo). Även ett tack till Michael Grahn och Hans Goossen för allt stöd från hemmaplan.

Till sist vill jag rama in allt genom att ge ett tack till Gud för allt som han står för och för det beskydd som vi har upplevt på resan. Jag personligen har känt mig buren och fått inspiration av honom. Som sagt ett stort tack från mig;

Hans Grönlund (någon form av reseledare och organisatör). Nu tänker jag vila,...

Europaresan 2012Europaresan 2012

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2017-08-18 08:00

Se mer bilder klicka på läs mer...

13 Kommentarer: | Läs mer

2012

Dag 1 – Onsdag. Resa från Umeå – Höör, Skåne.

Trötta och slitna, men ändå taggade kom vi till skolan för tidig avfärd på onsdag morgon. Vissa av oss hade inte ens sovit under natten eftersom vi skulle mötas på skolan redan halv fem. Efter ett kort farväl av nära och kära bar det iväg mot söder.

Väl på vägen gick en och annan och lade sig, medan andra var för övertrötta (så trött så att man blir pigg). Första timmarna i bussen kändes som en evighet, men humöret var på topp. Redan efter två timmar var det ”kisspaus”. Alla passade på att gå, eftersom ingen visste när nästa gång skulle bli av. Det visade sig vara ytterligare två timmar senare. Många var varmt klädda på grund av det kalla klimatet i Umeå. Efter ett tag ångrade nog alla att de inte klätt sig M-Y-C-K-E-T lättare! Värmen i bussen var olidlig. Luftkonditioneringen fungerade dåligt. Tack och lov stannade vi i Uppsala på IKEA-parkeringen eftersom vi var i behov av en ny GPS. Vi elever passade på att gå på toa, köpa glass och sola. Sedan bar det av igen och den här gången utan stopp.

Vid halv fem var det äntligen middag, två mil utanför Linköping. ALLA var trötta, hungriga och hade frihetslängtan. Den friska luften utanför bussen var mycket välkomnad. De flesta bytte om till shorts. Till middagen serverades uppstekt pannkaka i muurikka och den efterlängtade måltiden var utsökt. En del köpte isglass efter maten för att friska upp sig.

Den böljande värmen i bussen var äntligen över. Timmarna som följde var ointressanta så vissa sov och andra lekte sångleken. Klockan var 22.35 när vi anlände till Höör, i Skåne, efter 17 timmars bussfärd med pauser. De flesta av oss övernattade i Betelkyrkan. Efter att ha packat upp, fikat och skrivit dagbok kunde vi sova gott.

Martina hälsar: Krama katterna från mig.
Isak hälsar: Jag glömde stänga av spisen!!
Madde hälsar: Carro, ta inte mina kläder.

Alla: Ha det bra, det har vi!

/Madde, Martina och Isak, klass 9.

10 Kommentarer: | Läs mer

Klara... färdiga...

I kväll är det dags att packa bussen för avresa 05.00 i morgon! Nu är det nära...

3 Kommentarer: | Läs mer

MARS

2012

Nu är det snart dax igen...

Dag 1Europaresan 2014

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2017-08-18 07:57

EUROPARESA 2014
RÅNAD!

Just nu sitter vi på tåget med endast en timme kvar tills vi är hemma i Umeå. Enligt tidtabellen är vi framme 15:15, exakt på minuten nio dygn efter att vi for. Vi har varit med om en hel del. Vi har åkt nattåg mellan Polen, Tjeckien, Tyskland, Frankrike och Italien och allt har gått hur bra som helst. Ironiskt nog är det i Sverige det händer. På vägen ner till Stockholm råkade vi nämligen ut för ficktjuvar på tåget. Därefter har vi haft en fantastisk vecka i Europa utan några liknande incidenter. Men igårkväll, när vi kom tillbaka till Sverige, hände det. Johannes (lärare) berättar:

Jag gick till en bankomat på Vasagatan i Stockholm, nära järnvägsstationen, för att ta ut kontanter som fattades till att betala för övernattningen. Jag sätter in kortet, knappar in koden och beloppet jag vill ta ut (1700 kr). Kortet kommer ut. Jag stoppar det snabbt i fickan och gör mig beredd att ta emot pengarna som håller på att räknas upp i automaten. Det känns lite osäkert så där sent en lördagskväll i Stockholm (23:03). Jag vill inte att någon ska se hur mycket pengar det är. Jag ser mig omkring. Det är ändå rätt mycket folk i rörelse. Flera passerar förbi på trottoaren bakom mig. Sedlarna kommer ut. Jag tar tag i dem.

Plötsligt, från ingenstans, kommer en annan hand som också tar tag i pengarna och försöker vrida dem ur min hand. "HIT MED PENGARNA!" ryter han - en kraftigt byggd man som ser sliten ut. Det blir en kort dragkamp om sedlarna. Jag har ett stadigare grepp om dem och tänker att jag kanske kan slita åt mig dem. Då slår det mig att han kanske är beväpnad, och jag ser i hans andra hand en kniv. Jag släpper genast taget om pengarna och mannen springer iväg i riktning mot stationen.

Jag får en impuls att springa efter, men står istället kvar, totalt överraskad. Vad hände? Blev jag just rånad? Av en man med kniv?

"POLIS! Han tog mina pengar!" ropar jag. Ingen tycks reagera. Ett par går förbi och låtsas som ingenting. Det känns precis som att det här är vardagsmat i Stockholm, som att jag får skylla mig själv som tog ut pengar en lördagskväll.

Hur gör jag nu? Kan man få tillbaka pengarna på något sätt? Det är ju elevernas pengar som de har arbetat ihop. Jag tänker att då måste jag ju först göra en polisanmälan. Då inser jag att jag naturligtvis måste ringa polisen, nu på en gång. Jag har ju blivit rånad - av en man med kniv. Jag tar upp telefonen, men tvekar en stund. Försöker komma ihåg direktnumret till polisen. Kommer inte på det, så jag ringer 112. Berättar att jag blivit rånad vid Handelsbankens uttagsautomat på Vasagatan. De kopplar vidare till polisen, som är på plats inom två minuter. Jag får hoppa in i deras bil och följa med in på stationen för att leta efter honom. De är väldigt effektiva och rutinerade. Signalementet jag just gett sprids över radion. Jag försöker minnas fler detaljer, men det är svårt. Det gick så snabbt.

Trots ett mycket snabbt agerande från polisen hann han komma undan. Men jag räknade aldrig med att få tillbaka pengarna. Huvudsaken är att inget värre hände. Tack gode Gud!

Inga kommentarer

2014

Venedig...

Det blev till att gå upp tidigt på morgonen (4:30) för att hinna till tåget mot Venedig/Treviso för flygresan hem.

Europaresan 2017Europaresan 2017

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2017-08-18 07:56

15 maj 2017

DAG 1
Den första dagen gjorde vi inte så mycket förutom att resa till Stockholm. Vi samlades på tågstationen kl. 14:45, det var bara glada miner fast några ledsna eftersom några var tvungna att lämna sina pojkvänner. På tåget så var vi alla lite vilda eftersom vi alla var taggade på att äntligen få åka. William lyckades skaffa några nya vänner, tre tanter i 65 års ålder. Tågresan gick fort och vi kom fram till huvudstaden. Väl ute på gatorna var alla i chock. Det var så stor skillnad på Umeå och Stockholm så vi blev lite star-struck. Vi övernattade på Advent kyrkan i centrala stan. Pojkarna spelade rollspel på deras rum och tjejerna somnade fort i sitt rum.

DAG 2
Vi vaknade tidigt och tog en promenad på Stockholmsgator innan vi åt frukost på Vete-katten. Sedan shoppade vi på flyget som skulle ta oss till Rom några av oss var lite nervösa och kunde inte andas men allt slutade bra. Väl framme så försökte vi hoppa på tunnelbanan men det vart kaos med biljetter och människor. Men äntligen så kunde vi hoppa på rätt tunnelbana men då hoppade vi av på fel plats... vi det här laget var alla trötta och hungriga men vi fortsatte kämpa. Och det var inte förgäves för vi kom fram till Roma camping och klockan var ungefär 20.00. Vi åt middag där och personalen blev lite irriterade för att vi inte hade bokat i förväg. Men vi fick mat och allt smakade gott även fast det var lite äckligt för vissa personer. Efter det så däckade alla i sina sängar och drömde om morgondagen.
#hannaeuropa17

Skriven av: Miriam, Nefi och William

Nionde inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:18

1/6-16
Go' morgon, Go' middag, Go' kväll.

Idag har då varit den näst sista dagen på årets Europaresa och den har varit riktigt varm, blöt, härlig och lite halvjobbig. Ett tag lät det som att himmelen skulle sprängas bort på grund av blixtrar och dunder men tyvärr såg vi inga magiska under. Vi inledde dagen med frukost på hotellet och därefter besökte vi Mariakyrkan, en kyrka som låg väldigt centralt och som hade riktigt många bilder på Jesus och Maria i sig. Efter att vi spenderat typ en sådär 7 minuter där inne så begav vi oss iväg till ett stort köpcenter där tjejerna och Benne sprang runt som galningar. Då klockan slog halv två åkte vi till Auschwitz 1, där regnade det som att himmelen var öppen och som att Thor eller Zeus eller någon annan var fruktansvärt upprörd och försökte mörda allt och alla så efter att vi vandrat efter en guide i några timmar hoppade vi in i minibussen och begav oss till Auschwitz 2, Birkenau. Eftersom att alla möjliga åskgudar kastade blixtar satt vi kvar i bussen medan guiden stod längst fram och pratade på. Till middag åt vi någon soppa och schnitzel och för tillfället sitter vi på bussen påväg hem. Nu imorgon så lyfter vi mot Sverige vilket alla ni föräldrar säkert längtat efter, eller vad vet vi, ni kanske tyckt att det har varit skönt att vara utan oss jobbiga tonåringar. Hursomhelst så förväntar vi oss en stor tårta och många kramar när vi kommer hem
;)

//Offe och Nils

Åttonde inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:16

31/5-16
Kurwa! Cyka blyat! Idi nahui!

Vi är nu i Krakow, Polen. Denna dag började klockan 5 på morgonen då vi tvingades gå upp för att få nog tid att packa och äta frukost innan flygresan. Vi flög i ca 2 timmar 15 min och landade i Krakow ca 11:40. Första intrycket var värmen - efter tre dagars regn i Paris var 25 grader och sol riktigt så ganska väldigt mysigt. Vi åkte iallafall i två minibussar till hotellet La Fontaine. Ett riktigt najs ställe tyckte vi nog alla när vi först kikade in. Jämfört med det kassa hotellet i Paris så blev vi alla förvånade över hur detta hotell såg ut. Efter vi hade kollat in hotellet och valt våra rum så gick vi och käka på en resturang, det var gött. Men det började regna medans vi satt och väntade på maten, vilket inte var lika gött.
Efter att vi hade käkat så gick vi till rummet och väntade på att det skulle sluta regna. Vi chillade och tittade bl.a på polsk TV. Resten av dagen så kollade vi in de gamla judiska kvarteren, lyssnade på Hans, shoppade, kollade på polska barnprogram och åt till sist en finmiddag med både förrätt och efterrätt. För övrigt så mår vi piss och spyr 24/7... Alltså mår vi ganska så bra!

Hare! /Hjalle & Bille

Sjunde inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:15

30/5-16
Hej o hopp gummipropp.

Idag så har vi inte haft så tur med vädret, utan vi har varit ganska så avundsjuka på er i Sverige då det regnat galet mycket här i Paris. Vi började dagen med att vi gick till Triumfbågen och direkt efter det gick vi vidare till Eiffeltornet. När vi kom fram till tornet som tjejerna längtat så mycket till sprang killarna genast upp medan tjejerna tog hissen
Som väntat var det en galet fin utsikt från toppen, dock så försämrade all dimma mycket av utsikten. Efter att tjejerna sakta men säkert sniglat sig ner till marken igen så begav vi oss återigen till de latinska kvarteren, till skillnad från igår så blev det inte McD on Aids utan Gyros till lunch. Efter den grekiska måltiden så fick vi återigen chans att spendera pengar på skräp och kläder. Vårat sista stopp innan middagen var tänkt att vara Orangeriet, där vi bland annat skulle få se tavlor av Monet, men vi orkade inte stå ute och köa i regnet. Så istället bestämde vi oss för att äta på den mycket franska matkedjan Kentucky Fried Chicken. På kvällen köpte vi lite godis och fick även lite godis och läsk av Hans och Jenny. Snart ska vi sova och imorgon går vi upp vid 5 på morgonen och åker till Krakow.

/Janet och Benjamin

Sjätte inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:13

29/5-16
Dagen började på vårt fuktiga, rökdoftande och mycket lite mysiga hotell. Frukosten bestod av baguetter, sylt och juice, "mums". Väl omätta men belåtna begav vi oss mot tunnelbanan, vi korsade en av Europas största loppmarknader och köpte lite frukt.

På tåget påväg mot Versailles dök det upp ett par sköna snubbar som bjöd på skönmusik trots att ingen gav dem pengar. Vid Versailleslottet fick vi skippa hela kön med hjälp av en enda blink från vår guide. Hon guidade oss igenom 10 av 900 rum i slottet, med en ny historia i varje rum, det tog oss 1,5 h.

Efter rundturen tog vi oss till de latinska kvarteren för att få i oss något att äta, Mc Donalds var det självklara alternativet. Sedan gick vi på shoppingrunda, men nästan alla butiker var stängda. Efter det besökte vi Notre dame, där Mirjam höll sin redovisning. Notre dame var stort och mäktigt med fina glasfönster. Gudstjänsten var i full gång och prästen sjöng sin praktfulla sång med rökmaskinseffekter.

Vi tittade även på en bro full med hänglås, åt crêpes, dansade till några gatumusikanters musik, lekte i en lekpark, åkte lite mer tunnelbana och sprang i spöregnet mot vårt hypermysiga hotell. Här tittar vi på dubbad fransk tv och en tredjedel av klassen är hungriga som vargar.

À bientôt / Linus & Mirjam

Femte inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:12

27/5-16
Tjaba tjena hallå

Efter många långa dagar med mycket gående och trötta fötter så tog vi oss en vilodag idag. Vi bor för tillfället på en camping i stugor där det finns pool samt restaurang.

Dagen bestod till största del av häng vid poolen, då vi bl.a. jobbade på brännan och körde lekar i poolen då Jenny visade sina snygga sportskills. Vid lunch tog vi oss en kort promenad till "lyxigaste" Donken där de hade Wiiu, ipads, café med stort sortiment och stor uteservering. Vi har även klättrat i träd och plockat okänd frukt för att tjäna poäng i Burträskbingo. På kvällen körde vi lite fredagsmys och tog en sväng till affären och köpte massa gött. Några av eleverna fick den stora äran att göra svenskprov.

Imorgon bär det av mot Paris!

Ciao ciao
/Christoffer och Elina

Fjärde inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:11

26/5-16
Wazzup homies! BilleBoy och NilleMcRap here! Denna feta dag började vi med att chillaxa vid poolen jaow. Det va typ liksom fett kalling(Kallt) men eftersom vi är them vikingar från da hood så kirrade(fixade) vi biffen. Efter att vi haft det gött så begav vi oss till samma busshållplats som tidigare dagar och Hans va fett sen eftersom han köpte frukt. Nu kanske ni undrar vart vi skulle äta frukten, och jo det skulle vi göra ovanpå massa gamla lik från din mammas tid. Efter att vi käkat upp frukten så drog vi ner i en svavelfylld begravningsplats, spooooky(NOT!). För er som inte fattar så var vi nere i Roms katakomber jaow! Yo bro, BilleBoy här, jag tyckte att det var fett, men det sög att man var tvungen att följa med guiden och inte vandra fritt. Yoyoyo NilleMcRap kommer nu in och ba säger att det var typ nästan intressant. När guiden guidat oss runt så åkte vi till en pizzeria där typ alla coola kids åt en pizza, och återigen blev man typ besviken på hur alla pizzor i Italien varit sämre än de svenska pizzorna, igen, tredje restaurangen i rad. Under tiden vi käkade fick vi höra på världens kassaste, jobbigaste, sämsta beatboxare som höll till utanför restaurangen utan paus under hela middagen jaow! Hasse Brasse Mandelmassa var nära att ge snubben något som Hans brukar kalla "två snabba jabbar". Nästa stora grej vi gjorde var att se en spansk trappa som höll på att renoveras. Ni kanske tänker något i denna stil, "Men va? Kan inte Italienare göra någonting bra nu för tiden?" Och till det vill vi bara säga att de kan göra glass och det var med en sådan vi avslutade dagen. Overall så har dagen varit bra, sakerna vi sett har kanske inte varit det roligaste men sällskapet är helt klart bland det bättre som man kan hitta.

BilleBoy och NilleMcRap out!
(William och Nils)

Tredje inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:08

25/5-16
Ciao alla svennar därhemma! Idag har vi gjort mycket, kanske lite för mycket eftersom alla fick ont i fötterna. Huvudaktiviteten var det storslagna Colosseum, en skitgammal amfiteater/gladiatorarena. Vi alla tyckte det var häftigt och kamerorna var ofta framme. Annat vi har gjort idag är ett besök på Pantheon, Fontana di Trevi, Circus Maximus, fiskat småpengar ur random fontäner, dansat runt på Piazza Navona samt strövat runt på stan. För övrigt så är humöret fortfarande näst intill på topp, förutom lite allergibesvär och sjukdom.

När det gäller vädret så finns det inte mycket att säga förutom att det är sjukt varmt och soligt... Avundsjuka?

Arrviderci!/ Hjalmar & Benne

Andra inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:07

24/5-16
Idag så vaknade vi upp i Rom. Vi började dagen med att ta bussen till vatikanstatens museum. Där såg vi massa fin fina målningar och vävda mattor på både väggar och tak. Det var väldigt trevligt och roligt förutom att det var så sjukt mycket folk och så sjukt trångt inne i museet. Och så var man såklart konstant rädd för att hamna efter och tappa bort gruppen. Då vi skulle fara och kolla på st. Peterskyrkan var kön in till kyrkan hur lång som helst. Vi stod i kön en hel timme för att sedan kolla runt i kyrkan i cirka 10 minuter. Men det var det värt eftersom att kyrkan är så sjukt stor och intressant. Till lunch åt vi på en italiensk restaurang. De flesta av oss åt pasta medan några av oss åt pizza. Jag tror att alla av oss tyckte att maten var jättegod och vi längtar redan tills nästa gång. Efter det så drog några av oss tillbaka till campingen medan de andra gick på stan. Och efter att alla tillslut återvänt till campingen så åt vi lite mat vi köpt, chillade lite och sedan gick vi och lade oss.

/ Janet och Linus

Första inläggetEuroparesan 2016

Posted by EuropaResan Hannaskolan 2016-10-14 08:05

22/5-16
Efter 9 timmar på tåg så kom vi fram till vårt första stopp, Stockholm. Vi spenderade natten på Adventistkyrkan, mittemot LO-borgen (landsorganisation). Vi började dagen med frukost från 7eleven i en trevlig park. Sedan begav vi oss mot Gamla stan. Vi var i god tid så vi hann beta av en del av Hans historielektion om massa Gustavar innan vi hade vår guidade tur i Riksdagen. Vi hann dessutom ta en titt på Sveriges Riksbank, titta på fontäner, prata med vakter samt lära känna två glada holländare.

Efter allt promenerande så tog vi en paus i en annan park, det var ca 20 grader varmt å strålande sol. Vissa uppfann en vattenlek å andra gick runt i några affärer. Efter vilopausen blev det plocksallad i Kungsträdgården. På "Plattan" splittrades gruppen, men som tur var tog sig alla till adventisternas högkvarter.

Nu sitter vi här med några erfarenheter rikare och värkande fötter, och väntar på morgondagens äventyr.

Kl är 20:20 solen håller på att gå ner men temperaturen ligger fortfarande på stadiga 17 grader.